Nie można sztucznie dzielić usług, żeby ograniczyć koszty
Jednym z modeli biznesowych organizacji zakupów jest wyodrębnienie wyspecjalizowanych podmiotów. Czynności składające się na usługi organizacji zakupów powinny być ocenione kompleksowo. Nie można ich traktować jako odrębnych usług.
W sierpniu 2020 r., spółka wystąpiła o interpretację przepisów o CIT dotyczących ograniczenia w rozliczaniu kosztów przy tzw. usługach niematerialnych. Wyjaśniła, że jest producentem podzespołów i części dla branży samochodowej (automotive). Należy do międzynarodowej grupy kapitałowej. W jej ramach przyjęty został model biznesowy, zakładający standaryzację i centralizację procesów wsparcia spółek. Dla osiągnięcia korzyści skali, procesy takie są najczęściej skoncentrowane w dedykowanych podmiotach, które następnie świadczą je na rzecz pozostałych.
Spółka tłumaczyła, że nabywa od powiązanych firm m.in. szereg usług o charakterze niematerialnym, w szczególności związanych z zaopatrzeniem i zakupami.
A chciała się upewnić m.in. czy od 1 stycznia 2019 r., wynagrodzenie z tytułu nabywania usług organizacji zakupów nie stanowi kosztów z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT?
Odpowiedź fiskusa okazała się nie po myśli podatniczki. Fiskus uznał bowiem, że w definicję zarządzania wpisuje się również organizowanie działań dla osiągnięcia określonych celów. Wymienione we wniosku usługi polegają na organizowaniu zakupów. Ich element zarządczy i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta